Індывідуальнае навучанне
28 апреля 2023 15:18
Як паказвае практыка, навучанне ў сярэдняй агульнаадукацыйнай школе падыходзіць не ўсім дзецям. Кодэкс аб адукацыі Рэспублікі Беларусь прадугледжвае атрыманне агульнай сярэдняй адукацыі індывідуальна ў адпаведнасці з індывідуальным навучальным планам. Гэта значыць, што дзіця, залічана ў школу, але яго навучаннем займаюцца бацькі, а за школай замацаваны толькі кантралюючыя функцыі - правядзенне атэстацыі.
Можна вывучаць як усю праграму індывідуальна, так некалькі ці адзін пэўны прадмет, а астатнюю праграму вывучаць вочна з класам. Таксама можна прасіць індывідуальнае навучанне як на цэлы навучальны год, так і на чвэрць.
Адрозненне ад хатняга навучання:
Першае, на хатняе навучанне дзеці ідуць па медыцынскіх паказаннях. Другое, пры такім навучанні настаўнік прыходзіць дадому да вучня, тлумачыць той жа матэрыял, што і дзецям ў класе, а таксама дае вучню дамашняе заданне. Па індывідуальным навучальным плане дзіця вывучае ўсю інфармацыю без школьных настаўнікаў і прыходзіць у школу некалькі разоў для напісання кантрольных работ, атрымання атэстацыі.
Хто можа перайсці на індывідуальнае навучанне:
адораныя і таленавітыя вучні;
вучні, якія па ўважлівых прычынах пастаянна або часова на працягу навучальнага года не могуць наведваць заняткі і праходзіць атэстацыю ва ўстаноўленыя тэрміны (удзел у спартыўных спаборніцтвах, адукацыйных мерапрыемствах і падрыхтоўка да іх, іншыя прычыны, пацверджаныя дакументальна).
Як перайсці на індывідуальнае навучанне:
Для навучання па індывідуальным навучальным плане, акрамя жадання вучня або яго законных прадстаўнікоў, павінны быць важкія прычыны, пацверджаныя дакументальна.
Дакументы, неабходныя для пераходу на індывідуальны план навучання:
Заява законных прадстаўнікоў ад імя вучня на імя дырэктара
Дакументы, якія пацвярджаюць уважлівую прычыну
Важна ўдакладніць, што ў заканадаўстве няма поўнага спісу ўважлівых прычын, але трэба, каб яны былі пацверджаны дакументальна. Такія дакументы могуць быць рознымі. Напрыклад, пацвярджэнні ўдзелу ў спартыўных мерапрыемствах, турнірах, матчах, зборах, творчых выставах, алімпіядах, з-за якіх дзіця часта ў ад'ездах. Таксама ўважлівая прычына - асаблівасці развіцця дзіцяці, немагчымасць для яго фізічна прысутнічаць у класе. А таксама, напрыклад, могуць быць дакументальна пацверджаны частыя пераезды і камандзіроўкі бацькоў, калі яны бяруць дзіця з сабой. Ступень "уважлівасці" ацэньваецца школай у кожным выпадку індывідуальна.
Рашэнне прымаецца на педагагічнай радзе на працягу дваццаці каляндарных дзён з дня звароту навучэнца.
Калі рашэнне станоўчае, то для вучня складаецца план навучання з улікам яго патрэбаванняў і магчымасцей. У плане прапісваюцца прадметы і праграма, тэрміны і формы атэстацыі. Напрыклад, указваецца дата напісання кантрольнай і да т.п.
Што можна зрабіць у выпадку адмовы:
У такой сітуацыі законны прадстаўнік мае права звярнуцца за тлумачэннем да кіраўніцтва школы. Пры жаданні падаць скаргу, спачатку яе варта адрасаваць ва ўпраўленні адукацыі аблвыканкамаў і камітэт па адукацыі Мінгарвыканкама па тэрытарыяльнай прыналежнасці. Таксама, у адпаведнасці з законам "аб звароце грамадзян і юрыдычных асоб", адказы аддзела адукацыі могуць быць абскарджаны ў вышэйстаячую інстанцыя, аж да Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь.Атэстацыя вучня:
Рашэнне аб тэрмінах і формах атэстацыі прымаецца школай. Дадзенае рашэнне даводзіцца да ведама вучня (яго прадстаўнікоў) у пісьмовай форме на працягу 5 каляндарных дзён з моманту прыняцця рашэння аб індывідуальным навучальным плане.
Як прыпыніць навучанне па індывідуальным навучальным плане:
Па заяве;
ВАЖНА: па рашэнні школы, калі вучань па выніках прамежкавай атэстацыі атрымаў нездавальняючую адзнаку (па адным з навучальных прадметаў, матэрыял па якім ён засвоіў самастойна ў адпаведнасці з індывідуальным вучэбным планам.
Падводзячы вынікі, можна сказаць, што індывідуальнае навучанне мае як плюсы, гэтак і мінусы для вучня. Пры прыняцці рашэння аб пераходзе на індывідуальны навучальны план законным прадстаўнікам і вучню варта ўлічваць розныя пункты гледжання і разам прымаць канчатковы адказ. Кожны выпадак індывідуальны, а канчатковае рашэнне можа быць суб'ектыўна, бо залежыць ад кіраўніцтва школы і не нарміравана заканадаўствам Рэспублікі Беларусь.
Нарматыўныя-прававыя акты:
-
Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі ад 13 студзеня 2011 года
-
Пастанова Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь "Аб установе агульнай сярэдняй адукацыi" ад 19 верасня 2022 г. №322
-
Пастанова Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь "Аб змяненні пастановы Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 6 ліпеня 2011 г. № 61" ад 24 жніўня 2022 г. №288